مطالعه تاریخچه ی تجارت الکترونیک

معرفی افراد موفق، لادن لشکری نابغه تجارت الکترونیک


لادن لشکری حدود 22 سال سن دارد و در حدود 6 سال است که بصورت جدی در زمینه بازاریابی الکترونیکی فعالیت می کند. از سن 14 سالگی به اینترنت و کسب و کار اینترنتی علاقمند شده و شروع به خواندن اطلاعاتی در زمینه بازاریابی اینترنتی نموده است. او اکنون دارای حداقل 20 سایت و وبلاگ است که مدیریت آنها را به تنهایی بر عهده دارد و درآمدی حداقل حدود 7000 دلار در ماه دارد.

او روزانه حدود 8 الی 12 ساعت در منزل و پشت کامپیوتر می نشیند و کار می کند. با اینکه کلیه موانع موجود و مشکلاتی که سایر ایرانیان برای انجام کسب و کار اینترنتی دارند برای او نیز وجود دارد اما او توانسته با تلاش و کوشش شبانه روزی امپراطوری کوچکی برای خود در اینترنت ایجاد کند و به افراد زیادی در بازاریابی الکترونیکی آموزش و مشاوره دهد. او بیش از ده کتاب الکترونیکی در زمینه روشهای مختلف بازاریابی الکترونیکی نوشته است و از طریق اینترنت به فروش می رساند که بخش عمده‌ای از درآمد او را تشکیل می‌دهد. به طور کلی راه های کسب درآمد وی از اینترنت عبارتند از:

- فروش کتاب‌های الکترونیکی
- مشاروه به افراد (در خارج کشور) برای ارتقای سایت خود و بازاریابی الکترونیکی
- کسب درآمد از طریق تبلیغات گوگل ادسنس
- Affiliate Programs

کتابهای الکترونیکی در زبان فارسی هنوز جای خود را باز نکرده اند و افراد حاضر نیستند در ایران برای آن پولی پرداخت کنند بنابراین ایشان به سمت کتابهای الکترونیکی به زبان انگلیسی رفت که توانست بخش اعظمی از درآمد خود را نیز از این طریق به دست آورد. با توجه به این که حضور او در ایران مانع از کسب درآمد بالاتری برای او می شود چرا که بسیاری از افراد در خارج از کشور تمایل به کار با ایرانیان ندارند و بسیاری از خدمات ازجمله حساب های بانکی و خدمات کارت اعتباری در دسترس ایرانیان نیست به همین دلایل ترجیح داد در یک کشور دیگر به زندگی بپردازد و به همین منظوربه تازگی به کشور مالزی نقل مکان کرده‌است. چرا که در کشور مالزی زیرساخت های IT و مخابراتی مناسب‌تر بوده و از لحاظ تحریم و استفاده از خدمات مالی و بانکی هیچگونه مشکلی وجود ندارد. به دوستان عزیز توصیه می‌کنیم حتما این لینک رو یک نگاهی بکنید تا به ارزش باور نکردنی کار ایشان بیشتر پی ببرید.


+ جایگاه صنعت تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ایران در جهانارسال شده توسط تیم بازاریابی، 10 تیر 1390

بر اساس یک بررسی جدید از چشم انداز رسانه‌ها در چهار سال آینده، اینترنت با پیشی‌گرفتن از روزنامه‌ها، دومین ابزار تبلیغاتی بزرگ در آمریکا پس از تلویزیون خواهد شد.

طبق گزارش شرکت ارائه‌کننده خدمات مشاوره پراس واتر هاوس کوپرز، کسب‌وکار تبلیغات آنلاین صرف‌نظر از تبلیغات موبایل از ۲۴/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۳۴/۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ توسعه می‌یابد. در عین حال روزنامه‌ها همچنان با کاهش درآمد تبلیغاتی مواجه خواهند بود. همچنین پیش‌بینی اخیر حاکی از آن است که پرداخت هزینه برای تبلیغات در شبکه‌های اینترنتی جهان با ۳۱ درصد رشد در سال جاری از سه میلیارد دلار خواهد گذشت. به این ترتیب در سال ۲۰۱۱ میلادی این میزان ۲۹ درصد افزایش یافته و رقمی معادل چهار میلیارد دلار را ثبت خواهد کرد.

افزایش درآمد از تبلیغات اینترنتی در کشورهای پیشرفته جهان در حالی اتفاق می‌افتد که در ایران این روش تبلیغاتی دوران ابتدایی خود را طی می‌کند و براساس برآورد فعالان این حوزه، حجم مبالغ جا به جا شده در این بازار کمتر از دو میلیارد تومان است.

امروزه تبلیغات از روش‌های گوناگونی توسط رادیو، تلویزیون، روزنامه‌‌ها، مجلات، در سطح شهرها بر بیلبوردها و… صورت می‌گیرد؛ اما در این بین یکی دیگر از روش‌هایی که هزینه کمتر و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد، تبلیغات از طریق اینترنت یا همان تبلیغات آنلاین است. روشی که سال‌ها است بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا به آن روی آورده‌اند و از طریق آن کسب درآمد می‌کنند. این در حالی است که این روش مثل هزاران روش دیگر هنوز در کشور ما فراگیر نشده و به نوعی اکثر افراد جامعه با این نوع تبلیغات بیگانه هستند و همچنان از همان بازاریابی سنتی برای ارائه محصولات به مشتریان استفاده می‌شود.

به باور اکثر فعالان و کارشناسان، فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم، سرعت پایین و قیمت بالای اینترنت، نبود شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی برای ایجاد رقابت، عدم انجام کارهای تحقیقاتی در این حوزه، عدم آشنایی مدیران شرکت‌ها با مزیت‌های تبلیغات اینترنتی و… همه و همه از جمله دلایلی هستند که باعث شده تبلیغات اینترنتی و به طور کل تبلیغات آنلاین در کشور به رشد قابل توجهی نرسد. به اعتقاد کارشناسان، یکی از گروه‌هایی که می‌تواند این گره کور افتاده در این بازار را باز کند، شرکت‌های تبلیغاتی هستند؛ چرا که بسیاری از شرکت‌ها برای تبلیغات خود به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنند و آنها هستند که تشخیص می‌دهند یک تبلیغ در چه رسانه‌ای کار شود. به باور این گروه این شرکت‌ها با استفاده از تجارب کشور‌های دیگر، استخدام افراد تخصصی و آموزش دیده می‌توانند مزیت‌های تبلیغات اینترنتی را به شرکت‌ها نشان دهند و از این طریق سود قابل توجهی را نیز کسب کنند.

به گزارش مجله بایت، بحث تبلیغات آنلاین اینترنتی که در حال حاضر بیشتر از تبلیغات در رسانه های دیگر درآمد دارد باعث شده است که افراد بسیاری در سراسر جهان تلاش کنند که در این شاخه پر در آمد به موفقیت مالی دست پیدا کنند. از این میان یکی از بهترین راه های درآمدی که وجود دارد، حضور تبلیغات در وبلاگ های فعالی است که برای صاحبانشان به منبع درآمد بسیار زیادی تبدیل شده اند، به گونه ای که کارشناسان آماری در این زمینه ادعا کرده اند که صاحبان این وبلاگ ها در حال حاضر پول پارو می کنند.

شاید تا به حال شما هم به این موضوع فکر نکرده باشید که داشتن یک وبلاگ تا چه حدی می تواند برای شما به یک منبع درآمد قدرتمند تبدیل شود. البته به دست آوردن موفقیت اولیه برای صاحب یک وبلاگ و این که بتواند از نظر کاربرانش به یک جایگاه محبوبی دست پیدا کند، مستلزم راه و روش های خاصی است و تداوم محبوبیت و جلب بازدیدکننده های بیشتر هیچ گاه به صورتی تصادفی اتفاق نخواهد افتاد. دانستن تاریخچه بعضی از شاخه ها به ما کمک خواهد کرد که بسیار آسان تر به سمتی حرکت کنیم که دوست داریم در آن قرار داشته باشیم. به طور مثال حتما برای شما هم جالب خواهد بود اگر بدانید که آگهی های اینترنتی از چه زمانی به بعد روند رو به رشدی پیدا کرده و به چه سادگی این اتفاق رخ داده است که یک وبلاگ که حاوی نوشته های بسیار معمولی بوده است برای صاحب خود پول داشته باشد.

- شما هم چیز برگر میل دارید؟

در سال ۲۰۰۷ یک وبلاگ نویس با نام اریک ناکاگاوا که مقیم هاوایی بود، ایده بسیار جالبی را که در ذهنش بود، پیاده کرد و محبوبیت وبلاگ خود را تا حد بسیار زیادی افزایش داد. ناکاگاوا که در زمینه برنامه نویسی هم مهارت داشت وبلاگش را به شیوه جذابی طراحی کرد و در صفحه اصلی اش عکس یک گربه بسیار چاق خندانی را قرار داد و روی تصویر این گربه نوشت که ” کسی چیز برگر میل ندارد؟ “. با این که در ابتدا زیاد از این کار توقع نمی رفت که توجه افراد خاصی را به خود جلب کند، اما در کمال شگفتی ناکاگاوا این اتفاق افتاد که ترافیک وبلاگ او در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی دوبرابر شد و بعد از مدتی به جایی رسید که این وبلاگ در طول روز بیش از ۲۰۰هزار نفر بازدید کننده داشت. جالب است که بدانید که ارزان ترین هزینه برای این که آگهی شما در این وبلاگ یک هفته به نمایش درآید ۱۰۰۰دلار است و گران‌ترین هزینه آگهی در این وبلاگ هم نزدیک به ۶هزار دلار در هفته می رسد.

- وبلاگ ShoeMoney

جرمی اسچومکر، نام آدم خوش بخت و خوش شانسی است که تنها ۳۳ سال سن دارد و فقط روزی ۳۰ دقیقه را صرف نوشتن در وبلاگش می کند. این وبلاگ روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر بازدید کننده دارد و به طور حتم برای شما جالب خواهد بود اگر بدانید که تبلیغات اینترنتی این وبلاگ برای صاحبش ماهانه در حدود ۱۲ هزار دلار درآمد دارد. این وبلاگ در حال حاضر در بین ۱۰۰ وبلاگ برتر جهان قرار دارد.

- وبلاگ Overheard in NewYork

این وبلاگ یکی از پرطرفدارترین وبلاگ هایی که تا به حال فعالیت کرده است و محتوای این وبلاگ بیشتر پست های خنده داری است که توسط خوانندگان خود این وبلاگ در سایت قرار داده می شود و در بیشتر مواقع به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل می شود. این وبلاگ متعلق شخصی با نام مورگان فریمن است که برنامه نویس نرم افزارهای رایانه ای است و این وبلاگ را در سال ۲۰۰۳ به کمک ۵ نفر از دوستانش راه اندازی کرد.

شما برای درج یک آگهی اینترنتی ساده در این وبلاگ برای مدت یک هفته باید بیشتر از ۶ هزار دلار پرداخت کنید. در حال حاضر در هر ماه بیش از ۶میلیون نفر از صفحات مختلف این وبلاگ دیدن می کنند و جالب است که بدانید در هر روز بیش از ۲۰۰ نفر در این سایت عضو می شوند. از دیگر نکات بسیار جالبی که در مورد این وبلاگ پول ساز می توان به آن اشاره کرد این است که پست های موجود در این وبلاگ هر چند وقت یک بار به صورت یک کتاب چاپ شده و در اختیار کاربران قرار می گیرد. درآمد ماهیانه این وبلاگ تنها از تبلیغات آنلاینی که دارد چیزی در حدود ۹۰۰۰ دلار برای هر نویسنده ای که در آن فعالیت دارد، برآورد شده است.

- بوینگ بوینگ

وبلاگ بوینگ بوینگ، یکی از پر ترافیک ترین وبلاگ هایی است که جهان مجازی اینترنت به خود دیده است. این وبلاگ که در سال ۲۰۰۰ توسط فردی با نام فرونفلدر راه اندازی شد در مورد موضوعات علمی- تخیلی و فناوری اطلاعات پست-های مفیدی را برای کاربران قرار می داد. جالب است که بدانید این وبلاگ به جایی رسیده بود که در یک ماه بیش از ۲۲ میلیون نفر بازدید کننده داشت و بعد از گذشت مدت زمان بسیار کمی این عدد به ۶۲میلیون نفر هم رسید. با این حساب صاحب این وبلاگ دیگر به سادگی از کنار تبلیغاتی که در وبلاگش قرار می گرفتند، عبور نمی کرد و به این ترتیب شما برای داشتن یک بنر بسیار کوچک تبلیغاتی در این وبلاگ باید هزینه ای بیشتر از هزار دلار را در روز پرداخت کنید. فرونفلدر اعتقاد دارد که اکنون به جایی رسیده است که در حالی که استراحت می کند، می تواند از تبلیغات اینترنتی درآمدی باورنکردنی داشته باشد.

از کنار این نکته نمی توان به سادگی عبور کرد که درکشور ما روند شکل گیری و جا افتادن بعضی از فناوری ها بسیار کند صورت می گیرد. بسیاری از مردم خیلی دیر به فناوری های نوین خو می گیرند و با آن ها ارتباط برقرار می کنند و این در حالی است که ما شاهد این موضوع هستیم که دل کندن از سنت های دیرین و تغییر روال زندگی برای آن ها بسیار مشکل می-باشد.

در جهان مجازی اینترنت بسیاری از افرادی که در کشورهای مختلف زندگی می کنند از طریق تبلیغات اینترنتی به جایگاه بسیار مناسبی دست پیدا کرده اند و می توان بر طبق آمارهای موجود گفت که در صنعت تبلیغات آنلاین جهان بیشتر از میلیاردها دلار در سال هزینه می شود و این در حالی است که در کشور ما این نوع از تبلیغات هنوز جایگاه خوبی را پیدا نکرده است و صاحبان مشاغل مختلف هنوز حاضر نشده اند که پول خود را برای این سبک از تبلیغات سرمایه گذاری کنند. با این اوصاف بیشتر شرکت هایی که در ایران فعالیت می کنند تا به حال به این نتیجه رسیده اند که فضایی که در میان مردم وجود دارد به دلیل این که هنوز در مورد تبلیغات سایبر به شناخت مناسبی دست پیدا نکرده اند، برای کار در زمینه تبلیغات اینترنتی مناسب نیست.

صنعت تبلیغات آنلاین بیشتر از آن چیزی که ما تصور می کنیم در کشورهای دیگر جدی گرفته شده است و برای افراد مختلف به منبع درآمدهای بسیار کلان تبدیل شده است. در حال حاضر بزرگترین شرکت های تبلیغاتی که در جهان فعالیت دارند شرکت های بزرگ اینترنتی هستند. شاید شما هم با این توضیح بتوانید به راحتی پیش بینی کنید که صنعت آگهی های اینترنتی در دستان غول های اینترنت چون گوگل و یاهو می چرخد. هم اکنون ۴ شرکت گوگل، یاهو، مایکروسافت و AOL در این زمینه پیشگام هستند.

در گزارش مالی که توسط این شرکت ها در سال 2009 ارائه شده است بحران مالی که در این سال وجود داشته است، باعث شده است که درآمد این شرکت ها از تبلیغات آنلاین تا حدود ۴ درصد برای گوگل، ۸ درصد برای یاهو، ۱۲ درصد برای مایکروسافت و ۱۹ درصد برای AOL کاهش پیدا کند. اما از ابتدای سال ۲۰۱۰ که به عنوان سال شکوفایی تبلیغات اینترنتی از آن نام برده می شود، رقمی که از این نوع تبلیغات تنها برای ایالات متحده به دست آمده است بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است. جالب است که بدانید در حال حاضر گوگل در راس این شرکت ها قرار دارد و بیش از ۷۰ درصد درآمد این شرکت از راه آگهی های اینترنتی تامین می شود، این شرکت اعلام کرده است که تصمیمات جالبی را برای آینده صنعت آگهی های اینترنتی دارد.

اما براستی ما در کجای کار هستیم؟! جایگاه ما در صنعت تبلیغات جهان چیست؟ آیا حقیقتا وقت آن نشده است که به دور از افکار سنتی درباره این صنعت به مطالعه بپردازیم و کارمان را علمی ادامه دهیم؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد